Met het gebruik van de ElliptiGo heb ik ervaren dat deze prima te
gebruiken is voor een training van lange afstanden.

Ook voor het herstellen na een marathon is de ElliptiGo zeer aan te bevelen.
Ik kan niet anders zeggen: doe ervaring op met de ElliptiGo.
Het geeft je een goed en voldaan gevoel!
Peter Mulder

Peter Mulder heeft op 6 april de 60 van Texel gelopen.peter mulder goed
Voor de voorbereiding hierop heeft ElliptiGo-Drenthe
aangeboden de ElliptiGo in zijn trainingsschema toe te
passen. Peter wilde dat graag en beschrijft hier zijn er-
varingen met de ElliptiGo in zijn trainingsschema.

Uitdaging

Aan het begin van dit jaar besloot ik om me voor  “de zestig van Texel”, een hardloopwedstrijd, in te schrijven. Het leek me echt een uitdaging om hiervoor aan de slag te gaan. Ik besefte dat hier heel wat trainingsuren voor nodig waren. Maar ik besloot: “Daar ga ik voor!” Ik had al een plannetje bedacht om dit doel te halen. Een paar huizen bij mij vandaan is ElliptiGo-Drenthe gevestigd. Ik had al eens met de ElliptiGo kennis gemaakt en het leek mij wel wat om de ElliptiGo te gebruiken in mijn trainingsschema. Bij ElliptiGo-Drenthe waren ze direct enthousiast en kon ik de ElliptiGo gebruiken wanneer ik maar wilde.

 

Aanpak

Het leek mij verstandig om na elke duurloop die ik in het weekend liep, de dag erna met de ElliptiGo te gaan rijden om zo de spieren minder te belasten, maar wel de nodige kilometers in de benen te krijgen. Ik kwam tot de ontdekking dat deze combinatie een gouden greep was. Ik zal uitleggen waarom. Om te beginnen met trainen voor een marathon of zelfs langer, maak je een schema. In het schema loopt het aantal te lopen kilometers per training steeds verder op. Je moet tenslotte de kilometers wel in de benen krijgen!

 

Belasting van het lichaam

Het opvoeren van de kilometers per keer gaat je niet in de koude kleren zitten. Spieren, pezen en gewrichten worden steeds langer belast, maar toch moet je verder om je doel uiteindelijk te behalen. Daarom kon ik in mijn trainingsschema de ElliptiGo goed gebruiken! De belasting van de spieren, pezen en gewrichten is er dan niet, maar je maakt wel makkelijk de nodige kilometers. Door dit lopen zonder impact, krijg je ook nog eens minder kans op blessures. De ElliptiGo is eigenlijk hetzelfde als hardlopen, want je maakt dezelfde beweging. Je spieren en gewrichten hebben echter niet de belasting, maar ook niet de klappen die je op de knieën en heupen krijgt tijdens het hardlopen. Voor mij, zo voelde ik, was dit een goede combinatie. Ik heb tijdens de trainingen geen pijn of blessures gehad en dat is wel eens anders geweest. Voor mij werd heel duidelijk: met het gebruik van de ElliptiGo voorkom je blessures en raak je ook niet de motivatie kwijt om te gaan lopen, omdat je last hebt van gevoelige spieren. Kortom: je bent zonder pijn en fit om aan de start te verschijnen.

 

Piramidetraining

Tijdens het rijden op de ElliptiGo kun je ook oefeningen doen. Wat ik gedaan heb, is een soort piramidetraining. Hierbij rijd je eerst een afstand in tempo en daarna rijd je een afstand in een rustig tempo. In schema ziet het er zo uit:

1 kilometer tempo à 500 meter rustig rijden

2 kilometer tempo à 500 meter rustig rijden

3 kilometer tempo à 500 meter rustig rijden

Dit herhaal je tot 6 kilometer in tempo en dan ga je weer terug naar 1 kilometer etc. Op deze manier loopt je hartslag op, wat goed is voor je conditie en heb je een zeer geringe belasting  op de gewrichten.

texel 2

Aanbeveling

Het is zeer intensief, maar met veel resultaat! Een resultaat wat je nodig heb voor een marathon of welke afstand dan ook die je wilt gaan lopen. Met het gebruik van de ElliptiGo heb ik ervaren dat deze prima te gebruiken is voor een training van lange afstanden. Ook voor het herstellen na een marathon is het gebruik van de ElliptiGo zeer aan te bevelen. Ik zeg: neem contact op en zorg dat je ervaring krijgt met de ElliptiGo, het geeft je een goed en voldaan gevoel!